گروه سیاسی: رئیس‌جمهور در نخستین روز سفر خود به نیویورک که به‌منظور شرکت در شصت و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در حال انجام است با شبکه‌های تلویزیونی CNN آمریکا، NHK ژاپن، المیادین لبنان و نیز روزنامه واشنگتن‌پست مصاحبه و با ایرانیان مقیم آمریکا دیدار کرد.

ahmadinejad

محمود احمدی‌نژاد در این مصاحبه‌ها به سؤالات مختلف خبرنگاران این رسانه‌ها درباره مسائل گوناگون منطقه‌ای و بین‌المللی با محوریت جنبش عدم‌تعهد، ساختار و نظم نوین و مدیریت مشترک جهانی و مواضع و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در موضوعات مختلف پاسخ داد.

اما در مهم‌ترین ملاقات‌ها رئیس‌جمهور  با بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و گفت‌وگو کرد. احمدی‌نژاد در این دیدار با بیان اینکه امروز موضوع هسته‌ای ایران به ورطه لجبازی افتاده است، گفت:

اگر همه در جهت کاهش دیدگاه‌های منفی تلاش کنند، در حل مسئله موفق‌تر خواهیم بود. او با بیان اینکه در موضوع هسته‌ای ایران ادامه وضع کنونی به نفع هیچ‌کس نیست، افزود: قراردادن مسئله در مسیر رفع سوء تفاهم‌ها کمک بیشتری به حل آن خواهد کرد و یقیناً سؤالات و نگرانی‌های طرفین در مسیر همکاری راحت‌تر به پاسخ خواهد رسید. رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش در دیدار با دبیرکل سازمان ملل با اشاره به تهدیدهای رژیم صهیونیستی علیه دیگر ملت‌ها، اظهار داشت: مسئله مهم‌تر از این تهدیدها مدیریت حاکم بر جهان و چارچوب‌های برآمده از آن است که اجازه می‌دهد عده‌ای اینگونه عمل کنند و باید چنین مدیریتی هر چه سریع‌تر اصلاح شود. احمدی‌نژاد با تأکید بر لزوم گسترش ارتباط پیوسته میان جنبش عدم‌تعهد و سازمان ملل متحد افزود: باید گام‌های مؤثری در راستای اصلاح ساختار سازمان ملل برای ایجاد چارچوبی دمکراتیک و عادلانه در این سازمان برداشته شود تا در آن مجمع عمومی و دبیر کل از اختیارات کافی برای اجرای مأموریت‌های خود بهره‌مند باشند.

ضرورت توقف درگیری‌ها در سوریه براساس گفت‌وگو میان دولت و معترضین، محور دیگر سخنان احمدی‌نژاد در این دیدار بود. بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل نیز در این دیدار با تقدیر و تجلیل از جمهوری اسلامی ایران به‌خاطر برگزاری موفقیت‌آمیز اجلاس سران جنبش عدم‌تعهد در تهران از برنامه‌ها و ملاقات‌های خود در حاشیه این اجلاس به نیکی یاد کرد و گفت: ملاقات بنده با رهبر معظم انقلاب اسلامی ملاقاتی ویژه و به یاد ماندنی بود. وی ایران را جزو معدود کشورهایی برشمرد که نقشی مؤثر در مسائل سوریه دارد و با بیان اینکه اخضر ابراهیمی تمایل دارد با طرح تشکیل گروه تماس برای حل مسائل سوریه همکاری کند، خواستار حمایت ایران از وی در مسیر اجرای مأموریت‌هایش شد.

بان‌کی‌مون در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به صحبت‌های مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه مسئله هسته‌ای ایران از راه گفت‌وگو قابل حل و فصل است، تصریح کرد این مسئله با راهکارهای فنی قابل حل و فصل است. همزمان با آغاز سفر رئیس‌جمهور به نیویورک، مقامات و رسانه‌های رژیم صهیونیستی تلاش گسترده‌ای برای جلوگیری از انجام سخنرانی و اعمال فشار بر وی در نشست روز چهارشنبه مجمع عمومی سازمان ملل به‌کار بسته‌اند.

کد خبر 185696
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز